دو نوع تغيير در زمان
« انا عرضنا الامانه علی السموات و الارض و الجبال فابين ان يحملنها و
اشفقن منها و حملها الانسان انه كان ظلوما جهولا »( 1 )
از مذاكراتی كه بعضی از آقايان محترم ديشب كردند و بعضی هم با تلفن
صحبت كردند معلوم شد مسأله مقتضيات زمان كه ديشب عنوان شد مورد علاقه
آقايان محترم است .
در شب گذشته اين مطلب را عرض كردم كه در ميان جاندارهائی كه زندگی
اجتماعی دارند تنها انسان است كه زندگی متحول و متكاملی دارد يعنی
خداوند آن موجودات ديگر را طوری خلق كرده است كه زندگی ثابت و
يكنواختی دارند ، از اولی كه پا به دنيا گذاشتهاند با يك نظامات خاصی
بوجود آمدهاند و هر چه هم كه زمان بر آنها گذشته است در نظامات و
تشكيلات آنها تغييراتی پيدا نشده است . مثلا زنبور عسل كه يك جاندار
اجتماعی عجيبی هست از دو هزار سال پيش كه دانشمندان در
پاورقی :
1 - سوره احزاب ، آيه . 72
وضع زندگی او كتابها نوشتهاند تا امروز كه درباره آن مطالعاتی صورت
گرفته است هيچ نشان نمیدهد كه اين مخلوق در وضع زندگی خودش تغييرات و
تبديلاتی داده باشد . نظم همان نظم است و تشكيلات همان تشكيلات و حال
آنكه از دوهزار سال پيش تاكنون در زندگی انسانها هزاران تغيير و تبديل
پيدا شده است .
اولا چرا ؟ چرا آنها آنطور هستند و ما اينطور ؟ برای اينكه آنها به
اصطلاح با غريزه زندگی میكنند نه با عقل ، يعنی خداوند يك قدرت مرموزی
همراه آنها كرده است كه حقيقت اين قدرت برعلم روشن نشده است . (
اينكه عرض میكنم روشن نشده است يعنی از نظر مادی قابل توضيح نيست ) جز
همان چيزی كه قرآن فرموده است : « و اوحی ربك الی النحل ان اتخذی من
الجبال بيوتا »( 1 ) پروردگار تو از راه مخفی به زنبور عسل القاء كرد .
" وحی " همان فهماندن است از راه نهانی ، از راهی غير از راههای
معمولی . همان قدرتی كه در زبان علم غريزه ناميده میشود و قرآن آن را به
نام وحی ناميده است ، هميشه همراه اين موجود بوده است و او است كه اين
موجود را هدايت و رهبری میكند . ولی انسان اينطور نيست ، آنطور آفريده
نشده است . به انسان قدرتی داده شده است كه ما نام آن را " عقل " يا
" ابتكار " میگذاريم . انسان دارای قوه ابتكار است اما حيوان ابتكار
ندارد . اين اساس مطلب است .
ابتكار يعنی نقشه تازه خلق كردن ، نقشه جديد آفريدن . حيوان همان چيزی
را كه از طريق وحی به او فهمانده شده است
پاورقی :
1 - سوره نحل ، آيه . 68
میداند ، ديگر قادر نيست از پيش خود چيزی خلق كند يعنی نقشهای را با
فكر خودش طرح بكند ، ولی انسان قادر است چون به انسان يك همچو قوه
عجيبی داده شده است . غريزه را از او گرفتهاند و به او گفتهاند تو در
پرتو اين قوه بايد زندگی بكنی . البته انسان دارای وحی هست به اين معنی
كه برای بعضی از افراد او كه پيغمبران باشند در مسائلی كه پای حس و عقل
به آنجا نمیرسد وحی به كمك میآيد كه انسان را رهبری كند ، ولی قوه
ابتكار را از او نگرفتهاند ، قوه ابتكار دارد و در حدودی كه از اين قوه
ساخته است وحی كاری ندارد . چون انسان دارای يك همچو قوه و قدرتی هست
زندگی او در خلقت از صفر بايد شروع بشود و از صفر هم شروع شده است ،
بعد با قوه ابتكار خودش قدم به قدم جلو میرود و وضع زندگی خودش را
تغيير میدهد ، از مرحلهای وارد مرحله ديگر میشود ، از عهدی به عهدی ديگر
میرود ، نتيجه اينست كه به اصطلاح تمدن انسان دورههائی دارد و تمدن حيوان
دورههائی ندارد . اينكه میگويند مقتضيات زمان تغيير میكند ، راست
میگويند . علت تغيير كردنش هم همين جهت است كه با طرز خلقت انسان
مربوط است . مقتضيات زمان برای حيوان عوض نمیشود ولی برای انسان عوض
میشود . در حيوان حس تجدد و نوخواهی وجود ندارد ، در انسان وجود دارد .
زمان او يكنواخت است ولی زمان انسان يكنواخت نيست . حيوان مكلف
نيست يعنی مسؤوليت روی دوش حيوان گذاشته نشده است ، يك ماشين خودكار
است ، ولی انسان مسئول كار خودش است .
تكليف ، وظيفه و مسؤوليت ، همان چيزی است كه قرآن از
آن به نام امانت ياد كرده است . امانت را بر زمين و آسمانها و كوهها (
البته اينها به عنوان نمونه ذكر شدهاند ، منظور تمام مخلوقات است )
عرضه داشتيم هيچكدام حاضر نشدند كه آن را بپذيرند چون استعدادش را
نداشتند . تنها انسان بود كه حاضر شد بار امانت تكليف و مسؤوليت را به
دوش بگيرد يعنی گفت خدايا ! مسؤوليت را من به عهده میگيرم ، آن راه
كمال و سعادت را من با پای خودم طی میكنم به حكم اين نيروی عجيبی كه به
من دادهای كه نيروی ابتكار است ، نيروی عقل است ، نيروی خلاقيت است .
از همين جا يك مطلب ديگر هم پيدا میشود يعنی يك تفاوت پيدا میشود و
آن اينست : حيوانها همانطوری كه در زندگی اجتماعيشان ترقی و تكامل
ندارند ، انحراف هم ندارند ، سقوط هم ندارند . همانطوری كه بالا رفتن
ندارند ، پائين آمدن هم ندارند . يعنی شما نمیتوانيد مثلا در ميان
زنبورهای عسل ، گروهی را پيدا بكنيد كه اينها تدريجا دچار فساد و انحراف
شده باشند ، اخلاقشان فاسد شده باشد ، نظامات خودشان را عوض كرده باشند
، خلاف كرده باشند و در نتيجه اين كار از ميان رفته باشند ، اما انسان
اين هم در كارش هست ، يعنی فساد و انحراف هم در انسان امكان دارد .
همانطوری كه انسان ممكن است راه پيشروی را بپيمايد ، ممكن است كه به
سقوط و تباهی هم برود . هر دو راه به رويش باز است . همانطوری كه ممكن
است در زمان به واسطه استعداد عقلانی و علمی خودش جلو برود ، ممكن است
در اثر خودخواهی و هواپرستی از جاده ترقی منحرف شود ، به سراشيبی سقوط
وارد گردد . امكان سقوط و انحراف برای انسان از دو راه است ، يكی از
راه
ظلم و ستمگری و حقوق يكديگر را پايمال كردن و از مسير عدالت خارج شدن ،
و ديگر از راه جهالت . جهالت يعنی چه ؟ يعنی اشتباه كردن . حيوانها اين
چيزها را ندارند . البته گاهی به ندرت اتفاق میافتد ولی نه آنطوری كه
برای انسان پيش میآيد كه يك قومی را فاسد میكند . مثلا میگويند ممكن
است اشتباهی برای دسته كارگر زنبور عسل پيدا بشود . افراد كارگر مأمورند
كه گلهای خوشبو و لطيف را پيدا كرده و آنها را بمكند و عسل تهيه كنند .
گاهی اشتباها بجای يك گل لطيف و خوشبو يك گل بدبو را میمكند اما اين
اشتباه بسيار كوچك است و زود هم جبران میشود . مأمورينی در كندو هستند
كه وقتی زنبورهای كارگر وارد میشوند دهان آنها را بو میكنند میبينند
وظيفه خودشان را خوب انجام دادهاند يا نه . اگر ديدند بد انجام دادهاند
فورا يك محكمه از محكمه صحرائی سريعتر تشكيل میدهند و با اسلحهای كه
دارند همانجا آنها را معدوم میكنند . اينست كه در آيه كريمه قرآن بعد از
بيان عرض امانت بر مخلوقات و امتناع تمام مخلوقات از پذيرش آن و
پيشقدم شدن انسان ، بلافاصله میفرمايد : « انه كان ظلوما جهولا » انسان
موجود بسيار ستمگری است ، انسان موجود بسيار نادانی است . اين دو
استعداد يعنی استعداد ترقی و تكامل از يك طرف ، و استعداد و امكان سقوط
و انحراف از طرف ديگر به واسطه ظلم يا جهل ، از يكديگر تفكيك نمیشود .
آيه ديگری در قرآن به همين مضمون هست ، اول سوره دهر : « هل اتی علی
الانسان حين من الدهر لم يكن شيئا مذكورا 0 انا خلقنا الانسان من نطفه
امشاج نبتليه فجعلناه سميعا بصيرا 0 انا »
« هديناه السبيل اما شاكرا و اما كفورا »( 1 ) . آيا برانسان گذشته است
زمانی كه هيچ نبوده است ؟ يك چيزی كه نام برده بشود نبوده است ؟ ما
انسان را از يك نطفه و مادهای آفريدهايم كه در آن ماده استعدادهای
گوناگون وجود دارد و به موجب همان استعدادها ما انسان را مورد آزمايش
قرار میدهيم و آزادش میگذاريم .
آزمايش يعنی چه ؟ آزمايش به چه وسيله ؟ آزمايش به وسيله تكليف و
مسؤوليت . يعنی تكليف و مسؤوليت به عهده او قرار میدهيم و آزادش
میگذاريم و میگوئيم خودت میدانی ، اين راه است و اين چاه ، اگر راه را
رفتی به سعادت میرسی و اگر به طرف چاه رفتی منحرف شدهای و سقوط خواهی
كرد . « و جعلناه سميعا بصيرا »ما انسان را شنوا و بينا قرار داديم ،
سميع و بصير قرار داديم يعنی برای انسان چشم بينا و گوش شنوا قرار داديم
. بعد میفرمايد : « انا هديناه السبيل اما شاكرا و اما كفورا »راه را به
او نشان داديم، از اينجا ديگر با خود انسان است ، يا شاكر است يا كفور.
انسان تنها موجودی است كه يك همچو خلقت عجيبی دارد ، يك همچو سرشت
مركبی دارد . به موجب همين سرشت مركب است كه گاهی پيش میرود ، گاهی
عقب . به عبارت ديگر انسان زمان خود را میسازد ، گاهی زمان خود را خوب
میكند و گاهی بد ، برخلاف حيوان كه ساخته شده زمان و محكوم زمان است .
انسان تا حدودی خالق زمان خويش است و حيوان صددرصد مخلوق زمان خويش
است .
پاورقی :
1 - سوره دهر ، آيات 1 تا . 3
از همين جا ما به اين مطلب میرسيم كه تغييراتی كه در زندگی بشر پيدا
میشود دو نوع است : يك نوع تغييرات صحيح و يك نوع تغييرات ناصحيح ،
اعتلائی و غير اعتلائی .
پس يك مطلب ديگر را از اينجا نتيجه میگيريم و آن اينست كه اگر از
ما بپرسند آيا با تغييراتی كه در زمان پيدا میشود بايد هماهنگی كرد يا
بايد مخالفت كرد ، بايد اينجور جواب بدهيم كه با تغييرات زمان نه بايد
دربست هماهنگی كرد و نه در بست و صددرصد مخالفت كرد ، چون زمان را
انسان میسازد و انسان موجودی است كه میتواند زمان را در جهت خوبی تغيير
بدهد و میتواند زمان را در جهت بدی تغيير بدهد ، پس با تغييراتی كه در
جهت خوبی است بايد هماهنگی كرد و با تغييراتی كه در جهت بدی است نه
تنها نبايد هماهنگی كرد بلكه بايد مخالفت كرد .
اكنون سؤال ديگری پيش میآيد كه كدام تغييرات است كه بايد آنها را به
حساب ترقی و اعتلاء بگذاريم و كدام تغييرات است كه بايد آنها را به
حساب فساد و انحراف بگذاريم ؟ ما از كجا بفهميم كه يك تغيير اوضاع
خوب است و ما هم بايد هماهنگی بكنيم يا بد است و بايد مخالفت بكنيم ؟
مقياس آن چيست ؟
عقل برای انسان راهنمای خوبی است . عقل را خداوند به انسان داده است
برای اينكه راه كمال را از راههای انحراف تشخيص بدهد . وضع بشر نشان
میدهد كه بشر گاهی به حكم عقل راه صحيح را طی میكند ، گاهی به حكم اشتباه
و جهالت و هواپرستی راه انحراف را طی میكند .
يك مقياس كلی اينست كه ببينيم پديدههائی كه در زمان به وجود میآيد
چه عواملی باعث به وجود آمدن آنها شده است و در چه جهتی به وجود آمده
است ، يعنی عامل پديده مورد نظر كدام استعداد از استعدادهای گوناگون
انسانی است ، و [ ببينيم آن پديده ] برای چه منظوری بوجود آمده و چه
آثاری دارد ؟ بايد ببينيم آنچه كه در زمان پيدا شد آيا محصول عقل و علم
بشر است يا چيز ديگری دخالت كرده است ؟ شما هر چيزی را كه ديديد در
زمان پيدا شد اگر روی آن حساب بكنيد ، گاهی میبينيد صددرصد محصول علم و
عقل است ، و گاهی میبينيد محصول علم هست اما نه علم آزاد بلكه علم
بيچاره اسير . مثلا علمی در دنيا هست به نام علم فيزيك . بعضی از علما
زحمت كشيدهاند و اين علم را پيش بردهاند . يكی از مباحث اين علم بحث
مربوط به نور است . مبحث نور از مباحثی است كه هزاران سال است بشر
درباره آن تحقيقاتی دارد كه حقيقت نور چيست ؟ انسان كه میبيند ، چطور
میشود كه میبيند ؟ انعكاس و انكسار نور چگونه است ؟ نور چه قوانينی
دارد ؟ يكی از علمای اسلامی مردی است به نام " ابن الهيثم " كه يك
رياضيدان و فيزيكدان فوق العادهای میباشد ، مخصوصا درباره نور مطالعات
عجيبی كرده است كه اروپائيها بسياری از عقايدشان درباره نور را به اقرار
خودشان از اين مرد گرفتهاند . كتاب " المناظر " ابن الهيثم اكنون در
دست است . يكی از اكابر دانشمندان اروپائی " راجر بيكن " است كه از
معاريف نوابغ اروپا است و در حدود قرن دوازدهم ميلادی میزيسته است .
اين مرد از حوزه اندلس اسلامی استفاده كرده
است و همه چيز خود را مديون ابن الهيثم میداند . " ويل دورانت " در
كتاب " تاريخ تمدن " و همچنين " گوستاولوبون " در " تاريخ تمدن
اسلام و عرب " از قول خود راجربيكن مینويسد كه اين مرد با صراحت میگويد
استاد اصلی من در اين علم ، ابن الهيثم است و من از كتابهای او استفاده
كردهام . البته بعدها مبحث نور را خيليها پيش بردهاند .
در اثر شناختن نور و كيفيات نور ، بشر مسئله عكس و عكسبرداری و
فيلمبرداری را آموخته است . اين موضوع كار علم است . آيا علم در اينجا
پيشروی كرد يا نه ؟ البته كه پيشروی كرد . از اين راه چه استفادهها كه
بشر میتواند ببرد !
علم كار خودش را میكند ، كشف و اختراع خودش را میكند ، يك دفعه يك
آدم پول پرست هواپرست پيدا میشود و آن را وسيله برای خالی كردن جيب
مردم و ضمنا فاسد كردن اخلاق مردم قرار میدهد ، از اين علمی كه بشر پيدا
كرده است فيلمهای فاسد كننده منحرف كننده ايجاد میكند ، يعنی علم را به
اسارت میبرد ، از اين علم فيلمهای فاسدی تهيه میكند كه نتيجهاش خراب
كردن اخلاق مردم است . آن وقت آيا ما میتوانيم فلان فيلم سينمائی را قبول
بكنيم و بگوئيم پديده اين قرن است ، محصول علم است ؟ میگوئيم نه ، اين
فقط محصول علم نيست ، محصول علم و چيز ديگری است ، محصول شهوت شهوت
پرستان است كه علم را در خدمت خودش گرفته است و يك همچو چيزی به
وجود آورده است .
مثال ديگری عرض میكنم : علم ديگری در دنيا پيشروی
علت تغيير مقتضيات زمانها
« انا عرضنا الامانه علی السموات و الارض والجبال فابين ان يحملنها و
اشفقن منها و حملها الانسان انه كان ظلوما جهولا »( 1 ) .
اين آيه شريفه قرآن كه تلاوت شد از آيات بسيار پرمعنی قرآن كريم است
. اينكه عرض میكنم پرمعنی است ، با اينكه همه آيات قرآن پرمعنی میباشد
، از اين نظر است كه بعضی از آيات قرآن به شكلی مطلب را عرضه میدارد
كه مردم را وادار به تفكر و تعمق میكند .
قرآن كريم زياد به تفكر دعوت میكند يا به طور مستقيم و يا غير مستقيم
. دعوتهای مستقيم قرآن كريم به تفكر همان آياتی است كه رسما موضوع تفكر
را عنوان كرده است ، بی فكری را مذمت و ملامت كرده است : « ان شر
الدواب عند الله الصم البكم الذين لا يعقلون »( 2 ) بدترين جنبندگان در
نظر خدا كدامند ؟ آيا آنهائی هستند
پاورقی :
1 - سوره احزاب ، آيه . 72
2 - سوره انفال ، آيه . 22
كه ما آنها را نجس العين میخوانيم ؟ يا بدترين حيوانات آنهائی هستند كه
ضرب المثل كودنی هستند ؟ نه ، بدترين جنبندگان در نظر خدا و با مقياس
حقيقت عبارت است از انسانهائی كه گوش دارند و كرند ، زبان دارند و
گنگ و لالند ، قوه عقل و تميز به آنها داده شده است ولی آن را به كار
نمیاندازند و فكر نمیكنند . نظير اين آيه كه دعوت به تعقل شده است در
قرآن زياد است .
يك سلسله آيات داريم كه غيرمستقيم مردم را به تعقل دعوت كرده است .
آنها هم چند دستهاند و نمیخواهيم همه آنها را عرض كنيم چون از مطلبی كه
در نظر گرفتهام دور میمانيم . يك دسته از اين آيات آياتی است كه مطلبی
را با شكل و صورتی طرح میكند كه عقل را بر میانگيزد به تفكر كردن و تأمل
كردن . اين خود يك روش خاصی است كه برای تحريك عقول به كار برده شده
است . از جمله همين آيه است . در اين آيه كه در موضوع انسان است ، به
شكلی مطلب بيان شده كه انسان وقتی اين آيه را تلاوت میكند فورا چند
علامت سؤال در جلو خودش میبيند . « انا عرضنا الامانه علی السموات و
الارض و الجبال فابين ان يحملنها و اشفقن منها و حملها الانسان انه كان
ظلوما جهولا ». ما امانت را بر آسمانها و زمين عرضه كرديم . اين امانت
چيست ؟ كدام امانت است ؟ چگونه عرضه كرديم ؟ بر كی عرضه كرديم ؟ بر
آسمانها و بر زمين و كوهها . چگونه امانتی را میشود بر آسمان و زمين و
كوه عرضه كرد ؟ امانت را ما عرضه داشتيم بر آسمانها ، بر زمين و بر
كوهها اما آنها از اينكه اين امانت را بپذيرند امتناع كردند . كلمه
« ابين يحملنها »آمده است ، يعنی امتناع كردند از اينكه اين امانت را
به دوش بگيرند . معلوم میشود نوع امانت نوعی است كه اين موجودات كه
اين امانت بر آنها عرضه شده است بايد تحمل بكنند ، به دوش بگيرند ، نه
صرف اينكه بپذيرند . شما در امانتهای معمول میگوئيد كه فلانی فلان امانت
را پذيرفت ، نمیگوئيد به دوش گرفت . اما اينجا قرآن كريم میفرمايد
اينها امتناع كردند از اينكه اين امانت را به دوش بگيرند . اين "
امانت به دوش گرفتن " موضوعی در ادبيات عربی و فارسی شده است . حافظ
میگويد : آسمان بار امانت نتوانست كشيد قرعه فال به نام من ديوانه زدند
« و حملها الانسان »اما انسان اين امانت را به دوش گرفت . فورا اين
سؤال پيش میآيد كه ما همه انسانها را میبينيم ولی روی دوش آنها چيزی
نمیبينيم . كدام بار است كه بر دوش انسانها گذاشته شده است ؟ پس
معلوم میشود اين شكل ديگری است ، يك امانت جسمانی نبوده است كه خدا
يك جسمی را عرضه بدارد به زمين ، بگويد نه ، به كوهها ، بگويد نه ، به
آسمانها ، بگويد نه ، ولی به انسان بگويد تو ، انسان بگويد بلی من حاضرم.
بعد میفرمايد : « انه كان ظلوما جهولا » انسان كه تنها موجودی بود كه
حاضر شد اين امانت را به دوش بگيرد ظلوم است . " ظلوم " از ماده ظلم
است . ظلم يعنی ستمگری . ظلوم مبالغه در ظالم بودن است . اين موجودی كه
اين امانت را به دوش گرفت بسيار ستمگر است . جهل به معنی نادانی ، و
جهولا مبالغه در نادانی است : و بسيار نادان هم هست . اين باز يك سلسله
سؤالهای ديگر به وجود میآورد : آيا خدا كه اين امانت را عرضه داشت ،
عرضه داشت كه بپذيرند و به دوش بگيرند يا عرضه داشت كه به
دوش نگيرند ؟ مسلم عرضه داشت كه به دوش بگيرند . حالا كه هيچ مخلوقی به
خود اجازه نداده است و جرأت نكرده است كه اين امانت را به دوش بگيرد
و تنها در ميان صف مخلوقات ، انسان قدم جلو گذاشته و گفته من حاضرم ،
حالا كه قبول كرده چرا اين موجود را قرآن ظلوم و جهول خوانده است ؟
اين قسمت آخر يعنی موضوع ظلوم و جهول بودن ، بعد از موضوع امانت ، از
مشكلترين موضوعاتی بوده است كه هميشه علمای اسلامی ، مفسرين ، عرفا ، روی
اين موضوع فكر میكردند كه معنی ظلوم و جهول بودن چيست ؟
اينكه عرض كردم اين آيه يك آيه پرمعنی میباشد مقصودم همين بود كه
عرض كردم . يعنی اين آيه كريمه با زبانی مطلبی را بيان كرده است كه خود
به خود سؤالات زيادی را ايجاد میكند و عقل بشر را وادار به فكر و انديشه
میكند .
البته از نظر تمام مفسرين و از نظر اخبار شيعه و سنی هيچ جای ترديد
نيست كه اين امانت از نوع امور جسمانی و مادی نبوده است بلكه يك امر
معنوی است . يعنی در ميان مخلوقات يك امری است كه خدا اسم آن را
امانت گذاشته است . حالا چرا اسم آن را امانت گذاشته است بماند ، بلكه
توفيقی پيدا شد و عرض كرديم . يك موضوعی بوده كه خدا نام آن را امانت
گذاشته است و در عالم تكوين بر تمام مخلوقات عرضه كرده ولی آنها
نتوانستند به دوش بگيرند يعنی استعداد آن را نداشتند .
معنای عرضه كردن چيست ؟ معنای عرضه كردن اينست كه هر كمالی و هر فيضی
از ناحيه خدا بر تمام مخلوقات عرضه
میشود ، فقط آنكه استعداد دارد میپذيرد و آنكه استعداد ندارد نمیپذيرد .
میتوانيد مثال بزنيد به پيغمبری ، به امانت ، به علم و به هر چه كه
بخواهيد . آيا اين موهبت كه نامش رسالت است از طرف خداوند به بعضی
از انسانها عرضه میشود و از بعضی ديگر مضايقه میشود ؟ يعنی پيغمبری را به
پيغمبر عرضه كردند پذيرفت ، به من عرضه نكردند ، اگر به من هم عرضه
میكردند میپذيرفتم ؟ يا نه ، آن حقيقتی كه نامش وحی است ، رسالت است
، نبوت است ، يك حقيقتی است كه از ناحيه خداوند هيچگونه مضايقهای [
در عرضه آن ] نيست ، آن حقيقت بر همه مخلوقات عرضه میشود ، به سنگ هم
اگر بتواند بپذيرد میدهند ولی سنگ نمیتواند بپذيرد ، حيوان نمیتواند
بپذيرد ، انسانها هم نمیتوانند بپذيرند مگر افراد بخصوصی .
آن امانت هم كه خدا میفرمايد عرضه داشتيم ، بر تمام مخلوقات عرضه
كردند و هيچكدام از مخلوقات نتوانستند آن را بپذيرند مگر انسان .
پس تا اينجا میفهميم كه در انسان يك استعدادی وجود دارد كه در
موجودات ديگر آن استعداد وجود ندارد . انسان چون استعداد آن را داشت به
او داده شد .
حالا آن امانت چيست ؟ ما از خود همين كلمه « يحملنها » میتوانيم
بفهميم چيست . معلوم میشود يك امری است كه به دوش گرفتنی است .
البته جسمانی و مادی نيست ولی تحمل كردنی است . وقتی به اخبار و
روايات مراجعه میكنيم میبينيم آن چيزی كه تفسير میكردهاند با همين معنی
جور در میآيد . آن امانت
چيست ؟ گفتند تكليف و وظيفه و قانون . يعنی اينكه زندگی انسان زندگیای
باشد كه او بايد در پرتو تكليف و وظيفه آن را صورت بدهد يعنی برای او
وظيفه معين بكنند و او هم بار تكليف ، بار قانون ، بار مسؤوليت را به
دوش بگيرد ، و اين همان چيزی است كه در غير انسان وجود ندارد يعنی غير
انسان ، همه مخلوقات و موجودات وظايفی را كه انجام میدهند بدون تحمل
مسؤوليت است ، روی اجبار و الزام است . تنها انسان است كه میشود برای
او قانون طرح كرد و او را مختار و آزاد گذاشت و به او گفت اگر راه
سعادت را میخواهی طی كنی بايد از اينجا بروی و اگر راه بدبختی را
میخواهی بروی از اين طرف ، و در هر حال اختيار با خودت است ، حالا اين
تو هستی و اين راه . اين موضوع نامش تكليف است .
مطلبی كه تا اينجا عرض كردم يك مطلب مقدماتی بود ، بعد راجع به آن
باز هم توضيح خواهم داد .
بايد اول عرض بكنم كه در اين شبها راجع به چه موضوعی میخواهم صحبت
بكنم . حقيقتش اينست كه خودم مردد بودم ، و طبع من هم هميشه اينجور
است كه میخواهم موضوعی را عنوان بكنم كه مورد احتياج است و شبهای
متوالی در اطراف همان موضوع صحبت بكنم تا آن را حلاجی كرده و حل بكنم ،
و از طرف ديگر فكر من هميشه اينست كه مسائلی را عنوان بكنم كه كمتر
درباره آنها فكر و بحث میشود .
در ميان موضوعاتی كه به نظر رسيد ، يك موضوع بيشتر جلب توجه كرد كه
درباره آن بحث بكنم و البته اگر ببينم مستمعين